תמ"א 38\2 – כל מה שצריך לדעת

תמ"א 38 – או בשמה המלא, תכנית מתאר ארצית, הינה תכנית ממשלתית שנכנסה לתוקף בשנת 2005, ומטרתה הייתה חיזוק מבנים ישנים מפני נזקים שעלולים להיגרם מרעידות אדמה. 5 שנים לאחר מכן, נכנס תיקון 2 לתמ"א 38 שמטרתו מתן פתרון יעיל יותר – המאפשר ליזמים לקבל בין היתר זכויות בניה למטרת הריסת הבניין הישן ובניית בניין חדש במקומו במקרי הצורך. במאמר הבא תוכלו לקבל את כל המידע שתצטרכו אודות תיקון מספר 2 לתכנית.

כיום, ובמיוחד בשכונות מגורים ותיקות – המונח תמ"א 38 אינו זר לאף אחד. מטרת תכנית מתאר הארצית הינה לחזק בניינים קיימים וישנים על מנת למזער נזקים שיכולים להתרחש כתוצאה מרעידות אדמה. תמ"א 38/2 הוא תיקון לתכנית התמ"א המקורית אשר נועד להרחיב זכויות בניה עבור היזמים, כמובן במקרי הצורך.

 

מדוע נכנס לתוקף תיקון 2 לתמ"א 38?

מיקומה של מדינת ישראל מציב אותה כנתונה בסיכון ממשי מפני רעידות אדמה הרסניות אשר עלולות לפגוע ולגרום לנזק כביר במבנים ובנייני מגורים. תכנית תמ"א 38 ומטרתה הינה חיזוק מבנים קיימים על מנת למזער נזקים אפשריים אלו. בנוסף לנזקי טבע ובעקבות המתיחות ההולכת וגוברת בין מדינת ישראל לאויביה מסביב, קיים צורך הכרחי בהוספת ממ"ד כמעט בכל בית בישראל.

5 שנים לאחר שנכנסה לחוק תכנית המתאר הארצית, גורמים שונים הבינו כי חידוש הבניין, במקרים מסוימים, לא יהיה מספיק, ועל כן יהיה כדאי להרחיב את זכויותיהם של היזמים הפוטנציאליים שירצו לקחת חלק בתכניות התמ"א השונות באזורים שונים ברחבי הארץ, כך שבמקרה וחידוש בניין אינו יהיה כדאי מספיק, יהיה ניתן להרוס את המבנה לחלוטין ולבנות מבנה חדש לחלוטין במקומו, כך למעשה נולדה תכנית תמא 38 2.

הריסה ובנייה

מהם יתרונותיה של תוכנית תמ"א 2/38?

כפי שהסברנו, שמה המלא של תוכנית תמ"א 39 הינה "תכנית מתאר ארצית", שמטרתה בין השאר הינה התחדשות עירונית. התיקון נועד לקדם פרויקטים אלו בצורה כללית יותר, כלומר – לא רק למטרת חיזוק מבנים ישנים ומזעור נזקים אפשריים, אלא בניית מבנים חדשים לחלוטין ושיפור אסתטיקת העיר ושכונות מגורים ישנות למראה.

 

מה לגבי זכויות הדיירים?

ובכן, מכיוון שהתיקון למעשה מציע שינוי והרחבת הזכויות של יזמי הפרויקטים – כעת נשאלת השאלה, מה בנוגע לזכויות הדיירים בעלי הדירות המבנה, במידה והתקבלה ההחלטה להרוס את המבנה לחלוטין?

לפי התיקון, הדיירים במהנה יצטרכו להתפנות מהדירות לפרק זמן מסוים, על מנת שיהיה אפשר להרוס את הבניין ולבנות בניין חדש במקומו. הבניין החדש שייבנה יישאר בקווי הבניין הקודם, אך יכול להיות שיוסיפו דירות חדשות בתוך המבנה עצמו.

מבחינת זכויות הדיירים, הן כמובן נשארות ואינן נפגעות כתוצאה מהתיקון של התכנית, על כן מדובר בתכנית אטרקטיבית במיוחד גם עבור היזמים וגם עבור בעלי הדירות בבניין.

הריסה ובנייה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
חברה
ייעוץ עסקי
מי מתמחה בדיני עבודה בחו"ל

בשוק הגלובלי של ימינו אין זה סוד שאם אתם רוצים שהחברה שלכם תישאר רלבנטית עליה להשתלב בזירה הבינלאומית. אחד הנושאים החשובים ביותר לתת עליהם את הדעת בעת התרחבות החברה ופתיחה