המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס

תושבי ישראל ששילמו מס מעבר לקבוע בחוק זכאים להחזר מס שיעמוד על סך ההפרש בין המס שיש לשלם על פי חוק ובין המס ששולם בפועל. למרות שהמדינה מאפשרת לשכירים ועצמאים לקבל כספים ששולמו לשווא, בפועל כמות הבקשות שמגיעות למס הכנסה די נמוכות שכן הפרוצדורה, אף על פי שאיננה מסובכת מדי, מרתיעה את הציבור הכללי. לשם כך הכנו את המדריך המלא להגשת בקשה לקבלת החזר מס.

 

למה אנחנו משלמים יותר מדי מס?

הסיבה המרכזית לפערים בתשלומי המסים בפועל לבין תשלומי המסים הנדרשים בחוק היא אופן תשלום המס, מס ההכנסה מחושב לפי מדד שנתי, בכל שנה העובד צריך לשלם את המס הקבוע בחוק ביחס להכנסתו השנתית הכוללת, על אף עובדה זאת תשלום המס מבוצע בחישוב חודשי (לפירוט אודות החישוב קראו כאן).

המשמעות היא שיכול להיווצר מצב שבחודש מסויים העובד הרוויח משכורת גבוהה יחסית, מעל רף מס מסויים ובחודש אחר העובד הרוויח סכום נמוך יותר, או לא יצר הכנסה בכלל, כך בסוף השנה, סך ההכנסה השנתית של העובד נמוכה יותר מסך המס ששולם למדינה וכפועל יוצא העובד זכאי להחזר מס.

נדגים, נניח שישראל ישראלי הרוויח בחודשים ינואר עד יוני 12,000 ש"ח מדי חודש ושילם בכל אחד מהחודשים את המס הקבוע בחוק וכי בחודשים יוני עד דצמבר ישראל ישראלי לא עבד כלל. כלומר סך ההכנסה החודשית הממוצעת של ישראל ישראלי עומדת על 6,000 ש"ח לחודש – נמוך מהרף המינימלי לתשלום מס הכנסה. בפועל ישראל ישראלי שילם בכל אחד מששת החודשים הראשונים של השנה מס לרשות המסים לכן ישראל ישראלי זכאי להחזר מס על כל אותם התשלומים.

ישנן סיבות נוספות שבגינן עובד זכאי לקבל החזרי מס, למשל אם הוא לא עידכן בזמן את זכאותו לנקודות זיכוי במס, או שהוא לא ביקש פטורים שהיה זכאי להם כמו תרומה לעמותה מוכרת, חופשת לידה ועוד.

מחשבון לחישוב מס

 

איך לבדוק את הזכאות לקבלת החזר מס

ניתן לבדוק את הזכאות למס הכנסה באופן עצמאי, הבדיקה תדרוש מכם לשבת מול תלושי המשכורת שלכם מדי חודש ולחשב את סך המס ששילמתם לעומת סך המס שהייתם צריכים לשלם. בנוסף תצטרכו לבדוק האם כלל נקודות הזיכוי שלכם במס הכנסה חושבו כראוי והאם הודעתם על תרומות שתרמתם. לנשים חשוב לבדוק האם הן קיבלו נקודות זיכוי במס עבור הזמן שבו שהו בחופשת לידה.

אפשרות אחרת היא לפנות לחברות שמתמחות בתחום כדי שיבדקו את זכאותכם לקבלת החזר מס וכדי שינהלו את כל התהליך מול מס הכנסה. חלק מהחברות מציעות לבצע בדיקה ראשונית לזכאות בחינם כך שהסיכון שלכם קטן.

חשוב לציין שבמקומות עבודה גדולים ומסודרים יש כמות מעטה יחסית של טעויות בתשלום מס הכנסה ולרוב הן נגרמות בגלל חוסר תשומת לב של העובד, כיוון שלא עדכן את מחלקת השכר של מקום העבודה בזכאויות להחזרי מס ולנקודות זיכוי במס. לכן, אם אתם בטוחים שעדכנתם את המעסיק כנדרש בכל הזכאויות שלכם אין סיבה לפנות לחברה מהסוג הזה ואפשר להסתפק בבדיקה עצמאית.

 

איך מגישים בקשה להחזר מס

אם אתם בוחרים להגיש את בקשת החזר המס באופן עצמאי יש מספר שלבים שתצטרכו לעבור לפני שתוכלו לקבל את כספכם בחזרה. הגשת הבקשה איננה מסובכת אולם היא דורשת מכם למלא מספר מסמכים של רשות המסים.

 

להגשת בקשה לבדיקת זכאות מס לחץ כאן.

על שכירים יש למלא את טופס 135 של רשות המסים, במסמך תצטרכו למלא פרטים אישיים ודרכי התקשרות עמכם, בחלקו השני תצטרכו לפרט את כלל ההכנסות שלכם בחלוקה להכנסות מיגיעה אישית – הכנסות משכר או מביטוח לאומי או מענקי פרישה ולהכנסות שאינן מיגיעה אישית כמו השקעה במניות, השכרת דירות ועוד.

בהמשך תצטרכו לפרט על כלל ההכנסות הפטורות ממס שלכם, הניכויים האישיים שירדו לכם בהם תשלומי ביטוח והפרשות לקצבאות גמל ולבסוף תצטרכו לדווח על זיכויים אישיים שקיבלתם לאורך התקופה הרלוונטית.

לבקשה יש לצרף טופס 106 שמנופק על ידי המעסיק. על עצמאים יש למלא את טופס 1301, הדומה מבחינת מבנה ופרטים לטופס 135 אולם גם מתייחס לפרטים נוספים על העסק עצמו כמו מלאים, מקדמות ומס שבח.

בנוסף לטפסים שצוינו לעיל יש להגיש גם טופס 806 הנוגע לקבלת הכנסות ממעסיקים אחרים, אישורים על דמי מחלה, אבטלה, מילואים ותשלומים אחרים מביטוח לאומי וכן טופס 161 הנוגע לעובדים שפרשו או פוטרו ממקום עבודתם.

כמו כן, יש לצרף לבקשה אישורים הנוגעים לזכאות להטבות מס כמו אישורי פטור ממס ההכנסה של נכה או עיוור, אישורי מס מקופות גמל וחברות ביטוח הנוגעות לתשלומים לקופה, לביטוח חיים, ולביטוח אובדן כושר עבודה, אישור מגורים ביישוב הזכאי להטבות מס, טופס 119 ללומדים במוסד אקדמי, תעודת עולה חדש/תושב חוזר, תעודת שיחרור מהצבא או משירות לאומי, קבלה על תרומה, תעודת עיוור לילד נכה, או אישור גמלת ילד נכה המתקבלת מביטוח לאומי.

לבסוף יש לצרף לבקשה אסמכתא לפרטי חשבון הבנק של מגיש הבקשה.

 

הגבלות והבהרות

ניתן להגיש החזר מס באופן רטרואקטיבי, עד שש שנים אחורה. בנוסף, עובד שירצה להגיש בקשה להחזר מס על יותר משנה אחת יצטרך להגיש בקשה נפרדת לכל שנה קלנדרית. את הבקשה להחזר מס ניתן לבקש רק עם תום השנה הקלנדרית הרלוונטית כך שאם תזהו עיוות מס במהלך השנה תצטרכו להמתין לסיומה כדי לבקש החזר.

עובדים שכירים ששילמו מס גבוה מדי עקב טעות של המעסיק יכולים לקבל החזר על המס ששילמו באמצעות המעסיק ומבלי להגיש בקשה להחזר מס, שימו לב כי ניתן להגיש את הבקש רק אם שנת המס טרם הסתיימה.

לפרטים נוספים אודות אופן הגשת בקשה להחזר רטרואקטיבי.

 

תשלום החזר המס בפועל

החזר המס מגיע ישירות לחשבון הבנק שהועבר לרשות המסים, התשלום צירך להתבצע בתוך שנה מהיום שבו הוגשה בקשת ההחזר או לאחר שנתיים מתשלום המס בפועל, לפי המועד המאוחר מבין השניים.

עובדים החייבים בהגשת דוח שנתי למס הכנסה יהיו זכאים לקבל את החזר המס בתוך 3 חודשים מיום הגשת הבקשה להחזר מס או ב-31.7 בשנת המס העוקבת את הגשת הבקשה לפי המועד המאוחר מבינהם.

ההחזר מחושב עם תוספת הצמדה וריבית כך שייתכן שהסכום שיועבר בפועל יהיה מעט גבוהה יותר מהסכום אותו דרשתם בבקשת ההחזר.

 

מספרי טלפון רלוונטיים

רשות המיסים – *4954

מס רכוש – *4954

שי"ל – 118

מענה ממשלתי מרכזי – 1299

הגשת בקשה להחזר מס היא בקשה לגיטימית שעובדים רבים מוותרים עליה, בבדיקה לאורך השנים סביר שתמצאו כי שילמתם סכומים גבוהים יותר מהסכומים שהייתם צריכים לשלם על פי חוק, במיוחד אם אתם עוברים בין עבודות, מקבלים משכורת שונה בכל חודש או שהסטטוס המשפחתי שלכם השתנה. בדיקת זכאות להחזר מס יכולה להשיב אליכם אלפי שקלים אבודים ולכן ממולצת לכל עובד, שכיר או עצמאי.

להגשת בקשה להחזרי מס בקלות: https://taxes-refund.co.il.

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
רתום את כוח
עסקים
כיצד תרתום את כוחו של הטיקטוק לטובת העסק שלך?

אם בעבר טיקטוק התפרסם כפלטורמה חברתי המיועדת בעיקר לילדים, היום כולם יודעים שזה ממש לא המצב. עולם השיווק הדיגיטלי עבר מהפכה משמעותית בשנים האחרונות, וטיקטוק היא חלק בלתי נפרד מהמהפכה

בית ושטר
נדל"ן
מחפש דירה זמנית? ככה תעשה את זה בסטייל

לאחרונה רבים מוצאים את עצמם תרים אחר פתרונות דיור זמניים. ראוי לציין כי מדובר בפתרונות דיור ברמה גבוהה, כזו שתאפשר לכל אחד להרגיש בבית במקום הזמני. יצאנו לבדוק איזה היצע

מומחה נדלן
נדל"ן
כל הדרכים להפוך למומחה נדל"ן

הדרך הכי טובה להפוך למומחים בתחום הנדל"ן היא לעבור קורס ייעודי, בליווי של בעלי מקצוע ועל בסיס תכנים מעודכנים. לאחר מכן ניתן לנצל את הידע על מנת להשתלב בתחום הנדל"ן

בית ומטבעות
נדל"ן
למה הרבה ישראלי משקיעים בנדל"ן בארה"ב

בתקופה האחרונה, אנחנו שומעים מכל כיוון על ישראלים שבחרו למכור את הנכסים שיש להם בארץ ולהשקיע ממיטב כספם בנדל"ן בארצות הברית. נשמע שהישראלים הללו בוחרים נכון בזמן שהכסף שלנו צובר