גליובלסטומה מולטיפורמה: האם יש טיפול ראוי?

גליובלסטומה מולטיפורמה הוא סרטן מוחי מדרגה 4, כלומר מהדרגה החמורה ביותר. גידול זה מתרבה במהירות, ונוטה להתפשט ברחבי המוח. מדובר בסרטן המוח הנפוץ והאגרסיבי ביותר, והוא מהווה כ- 45% מכלל גידולי המוח הממאירים הראשוניים. שכיחות הגידול באוכלוסייה עולה עם הגיל, והוא נפוץ יותר אצל גברים מאשר אצל נשים. חומרת הסרטן נובעת בעיקר מן הפרוגנוזה הנמוכה שניתנת לחולים.

 

מבנה המוח

המוח מורכב מתאי עצב ומתאי גליה, שתומכים בתאי העצב. כ- 80% מכלל גידולי המוח נוצרים בתאי הגליה, ולכן הם נקראים גליומות. גליובלסטומה מולטיפורמה נחשבת לקשה ביותר מבין כל הגליומות.

 

התסמינים של גליובלסטומה מולטיפורמה

הגליובלסטומה מפעילה לחץ פנימי גבוה במוח, לחץ זה גורם לסימפטומים שונים. הסימפטומים משתנים מחולה לחולה, והם תלויים במקום במוח שבו מתפתח הגידול. בין התסמינים הנפוצים ניתן למנות כאבי ראש, ישנוניות, פרכוסים, טשטוש ראייה, פזילה וחולשת צד אחד של הגוף. ישנם גם תסמינים נדירים יותר כמו הזיות, פסיכוזות ושינויי התנהגות חריגים.

 

אבחון הגליובלסטומה

הזיהוי הראשוני של המחלה מתבצע באמצעות סריקות דימות. במידה ומתגלים ממצאים חשודים בבדיקה, מבצעים דגימת רקמה, כלומר ביופסיה, לצורך אבחון סופי של הגידול כגידול סרטני ממאיר. הדגימה נשלחת למעבדה, ושם מתבצע אבחון מדויק של סוג הגידול, על ידי פתולוג.

 

שיטות הטיפול בגליובלסטומה מולטיפורמה

ישנן מספר שיטות טיפול בגליובלסטומה. כדי למצות את הטיפול, יש לשלב מספר דרכי פעולה.

  • ניתוח – הליך כירורגי שבמהלכו כורתים את הגידול, או את חלק ממנו. בדרך כלל, במקרה של גליובלסטומה, לא ניתן לכרות את הגידול באופן מלא, משום שהוא מפושט במוח, ונמצא גם בחלקים הבריאים.
  • הקרנות – טיפולי רדיותרפיה, במהלכם משתמשים בקרינה על מנת לפגוע בתאים החולים. מטרת הטיפול היא להאט או לעצור את ההתפשטות.
  • כימותרפיה – טיפול תרופתי, אשר משתמש בחומרים כימיים על מנת לעכב את התפתחותם של התאים הסרטניים.
  • שדה חשמלי – טיפול חדשני המבוסס על שימוש באלקטרודות. הטיפול נועד לאפשר לשדות החשמליים לפגוע בקצב ההתחלקות של התאים החולים.

 

גליובלסטומה מולטיפורמה נשנית

אחת הסיבות שגליובלסטומה נחשבת למחלה קשה, היא סיכויי ההישנות הגבוהים שלה. כלומר, למרות כל הטיפולים שמבוצעים, ישנה סבירות גבוהה המחלה תחזור לאחר זמן מה. בשפה הרפואית, נהוג להפריד בין גליובלסטומה שאובחנה לאחרונה, לבין גליובלסטומה נשנית. הטיפול בגליובלסטומה נשנית הוא לרוב זהה לטיפול בגליובלסטומה שאובחנה לאחרונה. מטרות הטיפול בהישנות המחלה הן האטת קצב התרבות הגידול ושיפור איכות חייהם של החולים.

 

לסיכום

ההתמודדות עם גידול מוחי היא מאתגרת במיוחד. היא כוללת תופעות לוואי קשות, השלכות נפשיות, קשיים חברתיים וכאבים פיזיים. לכן, יש חשיבות לאבחון וטיפול מוקדם, ככל שניתן. במידה ומזהים תסמינים שעלולים להעיד על גידול מוחי, יש לגשת ולהיבדק. במידה והאבחנה הסופית היא אכן סרטן מסוג גליובלסטומה מולטיפורמה, ישנן טיפולים רבים שעשויים להקל על חיי החולים.

ציוד רפואי

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
נגע ראשון
כללי
6 סיבות לגור בראשון לציון!

ראשון לציון, עיר תוססת הממוקמת במרכז ישראל, מציעה שפע של הזדמנויות ורמת חיים גבוהה. בין אם אתם מקצוענים צעירים המחפשים צמיחה בקריירה, משפחה שמחפשת סביבה בטוחה וידידותית, או גמלאים המחפשים

השקעה כלכלית
נדל"ן
למה לקנות דירות באלפי מנשה ב-2021

אלפי מנשה הוא ישוב עירוני קהילתי, הנמצא כ-7 ק״מ מזרחית לכפר סבא. אלפי מנשה הוקם ב-1983 ומגזר האוכלוסייה הוא יהודי. אלפי מנשה ממוקמת באחת מנקודות התצפית המרהיבות ביותר באזור. ניתן

איש תחזוקה
כללי
איתור נזילות בבניין משותף – מהו החלק שלך?

נזילה בבית משותף היא עניין מורכב ומסובך שמחייב פתרונות מיידים ומהירים על מנת שהנזילה לא תתפתח ותגרום לנזקים ולהוצאות כספיות גבוהות של הדיירים. לשם כך, ברגע שמזהים את הנזילה מזמינים