מה עדיף להיות עוסק מורשה או עוסק פטור

פתיחת עסק עצמאי מחייבת בפתיחת תיק במס הכנסה ובביטוח הלאומי כעובד עצמאי. ההבדל הוא אם נרשמים כעוסק פטור או כעוסק מורשה. המאמר יציג את ההבדלים בין שני המצבים ומה עדיף – פטור או מורשה?

 

מהו עוסק פטור?

עוסק פטור הוא עצמאי שהכנסותיו לא עולות על 99 אלף ₪. הוא אינו חייב להוציא חשבוניות כי אינו משלם מע"מ, אך עליו לרשום קבלות על כל עסקה ועל כל סכום כסף אותו הוא מקבל. אומנם הוא פותח גם תיק במע"מ אך כעוסק פטור. מבחינת מס הכנסה וביטוח לאומי עליו לשלם מקדמות ולהגיש דו"ח שנתי בסיום שנת המס. כל התנהלות העסק שלו צריכה להיות מתועדת בסיוע של יועץ מס או רואה חשבון שבסוף שנת המס מגישים דו"ח שנתי לרשויות המס והביטוח הלאומי. במידה ויש לו הוצאות מוכרות כמו: דלק, שכר דירה, תשלומי ארנונה, חשמל, מים, ציוד משרדי וכד' הוא מגיש את הקבלות ומקבל הפחתה בתשלום המס. לאחר עיון בדו"ח השנתי יהיה עליו לשלם או לקבל החזר מס בהתאם להפרש בין מה שהרוויח בפועל לבין המקדמות ששילם. מידע על פתיחת עוסק פטור ניתן לקבל באתר של מס הכנסה ובאתרים נוספים.

 

מהו עוסק מורשה?

עוסק מורשה הוא עצמאי המרוויח יותר מ-99 אלף ₪ במחזור שנתי. בדומה לעוסק פטור עליו לפתוח תיק עוסק מורשה במס הכנסה, ביטוח לאומי ומע"מ. בניגוד לעוסק פטור יהיה עליו להנפיק חשבוניות ללקוחותיו ולשלם מע"מ. ביחד עם זאת יקזזו לו מע"מ על ההוצאות השוטפות של העסק. עוסק מורשה מחויב להגיש דוחות חודשיים לרשויות ולכן מבחינה בירוקרטית התיק שלו מורכב יותר. ישנם מצבים בהם עוסק הנרשם כפטור עובר את המחזור השנתי שנקבע על פי חוק ועליו לשנות את הגדרתו ברשויות המס לעוסק מורשה. בין היתר לא כל עצמאי יכול להיות עוסק פטור. למשל, רופאים, אדריכלים, מנהלי חשבונות, טכנאים, מתווכים וכד' מלכתחילה צריכים להירשם כעוסקים מורשים. כל המידע על עוסק מורשה מופיע באתר של מס הכנסה ואתרים נוספים.

 

מה עדיף עוסק מורשה או עוסק פטור?

השיקול אם להיות עוסק פטור או עוסק מורשה הוא בראש ובראשונה תלוי בעיסוק שלכם ובמחזור השנתי. מבחינה כלכלית ובירוקרטית עוסק פטור לא מגיש דוחות חודשיים כמו עוסק מורשה ויכול להגיש את הדוחות השנתיים לבד או באמצעות יועץ מס. כשמדובר על עיסוק מול חברות גדולות, עוסק פטור אינו מרשים מכיוון שהעסקים הפטורים הם עסקים קטנים שאינם מגלגלים מחזור שנתי גבוה. גם הפחתת המע"מ על הוצאות שוטפות של העסק הוא יתרון אצל העוסק המורשה. ביחד עם זאת, בשני המקרים יש לנהל עסק וספרים כדי שיהיה מעקב שוטף וחוקי. כשמדובר על עוסק מורשה מומלץ לקבל סיוע מרואה חשבון.

עוסק פטור

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
שטרות
מיסים
למה חשוב לבצע בדיקת החזרי מס כל כמה שנים?

בדיקות החזרי מס צריכות להיות מבוצעות בכל כמה שנים. עם זאת, אנשים רבים עדיים ממעיטים בחשיבות של בדיקות החזרי מס. הסיבה לכך היא חוסר הבנת היתרונות הגלומים בבדיקת החזרי מס.

שטרות
טיפים פיננסים
איך לחשב עלות של המרת מטבע לפני בעסק שלכם

אם גם אתם מנהלים עסק שעובד עם עסקים בחוץ לארץ, כנראה שאתם משתמשים באופן תדיר במטבע חוץ. משום כך, ודאי תזדקקו לדרך קלה ונוחה לחישוב עלות המרת המטבע על מנת

עץ
טיפים פיננסים
הקשר שבין הקריסמס והשקעות נדל"ן

שמדברים על השקעות, עומדת בבחינה מעל הכל הנזילות, הרי הנזילות היא זאת אשר קובעת את היכולת שלכם להשקיע בנכס, במניות, או בכל מה שתבחרו, ככל שגובה הנזילות גדול יותר ואחוזי