ניצול יחסי מרות בעבודה – מה עליי לעשות?

ניצול של יחסי מרות במקום העבודה היא תופעה מצערת ולא חוקית. החוק עומד לטובתו של הצד המוחלש באופן מובנה ביחסים בעלי פוטנציאל לניצול יחסי מרות במקום העבודה. במידה ועברתם ניצול יחסי מרות במקום העבודה, תוכלו לממש את הזכויות המגיעות לכם על פי חוק.

 

מה הם יחסי מרות?

יחסי מרות הם יחסים בהם לצד אחד ביחסים יש כוח, סמכות והשפעה על הצד השני במערכת היחסים. כמו כן, החוק קובע שיחסי מרות יכולים להיות כאלו גם אם לצד בעל הכוח וההשפעה, יש סמכות עקיפה על הצד השני בקשר ולאו דווקא סמכות ישירה.

לדוגמה, מנהלי מחלקת שיווק שקיימו יחסים עם עובדים זוטרים של מחלקת שירות לקוחות – עדיין יכולים להיחשב ככאלה שניצלו יחסי מרות במקום העבודה. כמו כן, החוק אינו מבחין בין גברים לנשים בהקשר הזה, כל עוד הצד בעל הסמכות והכוח ניצל את מעמדו, ייתכן ומדובר ביחסי מרות במקום העבודה.

קיימת נטייה לחשוב שתחושת ניצול היא עניין סובייקטיבי הקשור לתחושותיהם של הנפגעים, לא כך הדבר. החוק מגדיר באופן ברור באילו מקרים מתקיים ניצול יחסי מרות, לפרטים נוספים ניתן להיוועץ עם עורך דין דורון ויינרייך – מומחה בתחום בעזרתו ניתן למצות את הזכויות הניתנות על פי חוק.

 

חזקת יחסי מרות

במידה ומתקיימים יחסיים מיניים בין עובדים כאשר צד אחד הוא בעל סמכות והצד השני כפוף באופן ישיר או עקיף, ישנה חזקת יחסי מרות. משמעותה של חזקת יחסי מרות היא שהצד בעל הסמכות מוכרח להוכיח שהיחסים הם אמיתיים, משותפים והדדים.

כלומר, הצד בעל הסמכות צריך להוכיח שיחסים אליו אינם תולדה של יחסי המרות השוררים בין שני הצדדים. כמו כן, גם אם היחסים החלו מיוזמתו של הצד שאינו בעל הסמכות –  חובת ההוכחה היא על הצד בעל הסמכות.

 

ניצול של יחסי המרות

במערכת יחסים מינית בעלת פוטנציאל לניצול יחסי מרות, החוק עומד לטובת הצד שמועד לניצול באופן מובנה. המחוקק הניח שהצד המוחלש עלול להסכים ליחסים אלו משיקולים של פחד וזאת כתוצאה מיחסי המרות. החוק מצביע על מספר קריטריונים בעזרת ניתן לקבוע אם התקיים ניצול של יחסי מרות במערכת יחסים.

פערי כוח, הפרש גילים, יוזמה של הקשר ויכולת השפעה על העתיד המקצועי של הצד הכפוף – כל אלו הם מדדים אשר רמת מובהקותם תוכל להוכיח ניצול של יחסי מרות במקום העבודה.

 

חוויתי ניצול של יחסי מרות בעבודה – מה עושים?

כאמור, במקרה של ניצול יחסי מרות במקום העבודה מומלץ להיעזר באנשי מקצוע, בעזרתם ניתן יהיה למצות את הדין עם המנצלים ולמצות את הזכויות הניתנות על פי חוק. החוק עומד לטובת הצדדים שנוצלו ובמידה והחלטתם לפעול נגד הצד המנצל – החוק מונע מהצד בעל הסמכות לפגוע בזכויותיכם במקום העבודה.

ניצול מערכות יחסים פוגעניות בעבודה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מחשבון
טיפים פיננסים
תביעת החזר כספי בגין התייעצויות בריאותיות

לא רק תאונות ומקרי קיצון: בהינתן פוליסת ביטוח בריאות מתאימה, תוכלו לקבל החזרים כספיים גם על דברים שבשגרה הרפואית, כגון התייעצויות בריאותיות או טיפולים שאינם מקרי חירום. במאמר הבא נסביר