מה הוא פירוק שיתוף במקרקעין?

שיתוף במקרקעין יכול להתבצע על ידי הסכם בין שותפים לרכישת נכס נדל"ן או לחלופין בכפייה מכוח צו ירושה או צו של קיום צוואה, המותיר זכויות בדירה או בנכס מקרקעין אחר.

לעתים, בעקבות חילוקי דעות או אינטרסים שונים בנכס מבקשים השותפים להיפרד. פעולה זו נקראת "פירוק שיתוף במקרקעין".

 

פירוק שיתוף במקרקעין

כאשר קיימת הסכמה הדדית בין השותפים בכל הנוגע אל סוגיית פירוק שיתוף במקרקעין מדובר בתהליך משפטי פשוט יחסית. סיום השותפות יגובה בהסכם בכתב בין השותפים השונים, וגם כאשר הוא נעשה בהסכמה רצוי להסתייע בשירותיו של עורך דין מקצועי לענייני מקרקעין.

עם זאת, כאשר אחד מהצדדים אינו מעוניין לסיים את השותפות מסיבותיו שלו – הצד השני המעוניין בכך יכול לבקש לסיים את ההסכם מכוח סעיף 37 לחוק המקרקעין, הקובע כי כל שותף במקרקעין זכאי להגיש בקשה לסיום ההסכם בכל עת.

 

תביעת פירוק

אם צד אחד עומד בסירובו לסיום השותפות במקרקעין, הצעד המשפטי שייעשה כנגדו הוא הגשת תביעת פירוק שיתוף מקרקעין שתוגש על ידי עורך דין סכסוך נדלן לבית המשפט המוסמך. במידה ומדובר ביורשים המבקשים לפרק שיתוף בדירה או בנכס שעבר אליהם בירושה, התביעה תוגש לבית משפט לענייני משפחה.

במידה ומדובר בסיום שותפות בין צדדים שאינם קרובי משפחה – התביעה תוגש אל בית משפט השלום.

 

פירוק השותפות דרך חלוקה בעין

החוק הישראלי מעניק עדיפות לסיום הקשר בעין, דהיינו – פירוק השותפות על ידי חלוקה פיזית של הנכס בין השותפים בו. סיום כזה יתאפשר רק במידה וניתן לחלק את הנכס פיזית, למשל, בקרקע שניתן לחלק לפי תכנית חלוקה. אם ההסכם הופר במבנה, חנות, או מבנה – חלוקה פיזית בין השותפים איננה אפשרית.

במצב כזה החלוקה תיעשה לרוב על ידי מכירת הנכס וחלוקת התמורה בין השותפים בו. הגוף האמון על אופן ביצוע החלוקה הנו בית המשפט אליו מוגשת התביעה לפירוק השותפות.

 

פירוק השותפות כמנוף למימוש נכס משותק

פירוק שיתוף הנו מכשיר משפטי יעיל לשם מינוף מימוש של קרקעות משותקות, אשר לאורך שנים, לאור ריבוי השותפים בהם או בשל אי הסכמות ביניהם הפכו לחסרות שימוש. נכסים וקרקעות רבים בישראל נמצאים במצב כזה בשל מחלוקות או חוסר שיתוף פעולה בין הבעלים.

באמצעות תהליך משפטי של פירוק שיתוף מקרקעין ניתן להפוך את הנכס ממשותק לנכס נדל"ן מניב שניתן להשביח ולממש את הפוטנציאל הגלום בו לכדי רווחים כספיים גדולים.

 

לסיכום

הזכות לתביעת פירוק שיתוף במקרקעין היא זכות בסיסית, השמורה לכל אחד מהשותפים בנכס. לרוב אין מדובר בתהליך סבוך וארוך, לכן אין סיבה לחשוש מהגשת תביעה בנושא זה לבית המשפט. מדובר בפתרון משפטי יעיל ונכון, המאפשר להפוך נכס משותק לנכס מניב ורווחי.

מומלץ להתייעץ עם עורך דין מומחה לנושא, על מנת לקבל ייעוץ פרטני ביחס למקרה הספציפי.

בהצלחה!

איש משפט

 

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
מסמך
טיפים פיננסים
כתיבת קורות חיים לחיילים משוחררים

אם הרגע השתחררתם מהצבא, כנראה שהמושג קורות חיים היה זר לכם במשך זמן רב. עכשיו כשסיימתם עם שירות החובה למדינה, הגיע הזמן למצוא עבודה משלכם שתתאים לכם. בואו ללמוד איך