האם דיירי בניין יכולים להכריח דייר אחר לחתום על חוזה עם יזם מסוים?

פרויקטים של התחדשות עירונית ותמ"א 38 מחייבים שיתוף פעולה מלא ככל הניתן של בעלי הדירות מול הגורמים השונים הפועלים בפרויקט, בראשם היזם.

אבל מה קורה כאשר שיתוף פעולה כזה אינו בר השגה ואיך כדאי להתנהל נכון, כאשר הבניין שלכם מיועד לתמ"א 38?

 

עימות בין בעלי דירות – מתכון לכישלון של הפרויקט

באופן טבעי, כאשר יש בעלי דירות רבים בבניין, יש גם דעות רבות, שיקולים מנוגדים ולא אחת מצב זה יכול לפגוע בהצלחת הפרויקט, עד כדי ביטול שלו.

במיוחד בפרויקטים שונים של התחדשות עירונית, ניתן לראות מצבים בהם בעלי הדירות אינם מסכימים על נושאים רבים, בראשם בחירת היזם לביצוע הפרויקט.

למעשה, קיימים לא מעט מקרים, בהם בעלי דירות לא רק שאינם משתפים פעולה בתהליכי קבלת החלטות אלא גם חותמים על חוזה עם עורכי דין שונים ואף עם יזמים שונים.

החיכוכים הללו הם הגורם העיקרי לעיכובים ביציאה לפועל של פרויקטים בתחום התחדשות עירונית.

 

מה קורה כשלא מסכימים על אופן הפעולה

לא אחת קורה כי קבוצה קטנה של בעלי דירות מחליטה לקדם את הפרויקט וחותמת עם יזם אחד ואז מנסה להפעיל לחץ על יתר הדיירים שיחתמו גם הם, אלא שזהו מתכון לעיכובים בלתי נגמרים, כי מספיק בעל דירה אחד, אשר אינו מסכים עם ההחלטות שהתקבלו, כדי לגרום לעיכובים בלתי נגמרים בפרויקט כולו.

לכן חשוב לקיים אסיפת בעלי דירות ולקבל הסכמה מלאה של כולם, לפני שיוצאים לדרך.

אפשרות נוספת היא לבצע מינוי מוסכם על ידי כל בעלי הדירות, של נציגות מטעמם, אשר תבצע את כל ההחלטות והפעולות הנדרשות, ללא מחלוקת וללא עוררין, כדי לקדם את הפרויקט.

אבל ההמלצה הגורפת והחשובה אולי יותר מכולן היא לשכור את שירותיו של עורך דין אחד, מוסכם על כל בעלי הדירות בבניין, אשר ינהל את העניין באופן מקצועי, חסר פניות ולטובת כולם.

 

חוק הסרבן

החוק מאפשר לכל בעל דירה לסרב לביצוע הפרויקט, על בסיס סיבות ענייניות ומפורטות, כפי שמפורט בחוק, אך יש גם דיירים המשתמשים בזכותם לסרב ככלי מיקוח מול היזם ובעלי הדירות האחרים.

על דיירים כאלה לדעת כי החוק מאפשר לבעלי הדירות האחרים להגיש נגד הדייר הסרבן תביעת נזיקין בגין הנזקים הכספיים אשר נגרמו להם בגללו ויש להניח כי לבסוף, האיש יאלץ לשלם פיצויים בגובה מאות אלפי שקלים לשכניו לבניין.

 

לסיכום

קיימת חקיקה נרחבת בתחום התחדשות עירונית בכלל ותמ"א 38 בפרט, אשר מטרתה להגן על בעלי הדירות ולהסדיר את הנושא ככל הניתן.

יחד עם זאת, התנהלות לא מסודרת, או לא תקינה של אחד מבעלי הדירות, או כמה מהם, עשויה להביא לעיכובים ארוכי טווח ואף הפסדים כספיים משמעותיים.

על כן, יש לשכור את שירותיו של עו"ד מקרקעין, אשר ייצג באופן מסודר ובטוח את כל בעלי הדרות גם יחד ויבטיח התנהלות משפטית תקינה וחלקה ככל הניתן.

 

איש קורא

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
כניסה לדירה
ביטוחים
קונים דירה? איך לבחור ביטוח לבניין משותף

קניית דירה דומה לקניית זוג גרביים, רק בפרמטר אחד: ברכישת שניהם אנו מקווים מעומק הלב שישמשו אותנו למשך הזמן הארוך ביותר וישמרו על שלמותם. לצערנו עוד לא קמה חברת ביטוח

פגישה
ייעוץ עסקי
מהו ייעוץ עסקי ואילו עסקים זקוקים לו?

ייעוץ עסקי הוא תהליך אינדיווידואלי בו יועץ עובד עם בעל העסק או עם אחד המנהלים במטרה להגיע להישגים שנקבעו מראש. כיוון שכל עסק שונה, גם כל ייעוץ שונה כשהמשותף הוא

נדל"ן
5 דברים שכדאי לדעת על השקעות נדל"ן בארה"ב

השקעות בנדל"ן בארה"ב – שוק השקעות פופולרי שקורץ לישראלים רבים. כיום משקיעים ישראלים מהווים נתח משמעותי מהמשקיעים הזרים בנדל"ן בארה"ב מה כדאי לדעת לפני שחושבים להשקיע, ואיך בוחרים באזור נכון

תיירים
ביטוחים
5 כיסויי ביטוח שיש לפעילויות שונות בחו"ל

חיסון הקורונה כבר כאן ואזרחי ישראל נוהרים בהמוניים להתחסן. משמעות הדברים היא שאם הכול ילך כמתוכנן, ממש עוד מעט השמיים יפתחו וכל אותם חלומות על איטליה, ספרד או ארצות הברית