מאז ועד היום: כיצד השתדרגו מערכות כיבוי האש

מאז ומתמיד, בני האדם היו צריכים למצוא דרכים להתמודד עם אש. גם בימי קדם, גם בעשורים הראשונים של החברה המודרנית, גם כשההורים שלנו נולדו – וכמובן, גם אנחנו, היום. איך השתלטו וכיבאו שריפות בעבר? מה השתנה בכלים ובמערכות עד היום? כל זאת בכתבה שלפניכם. 

 

איך כיבאו אש בעבר?

לפני המערכות המתוחכמות שקיימות היום, כיבוי האש נעשה במתודות שונות. הנה כמה מהן:

מערכות כיבוי אש

בריגדת דליים

דרך פופולארית לכיבויי שריפות, גם אי אז ב1500, הייתה ליצור מה שנקרא בריגדת דליים Bucket Brigade. מדובר בשורה של אנשים שעומדים לצד באר המים המרכזית של הכפר ועד למקור השריפה, ומעבירים ביניהם דליים לאים במים.

 

צינורות ידניים

דרך נוספת שצברה תאוצה עם השנים היא השימוש במכשיר ידני שידחוף מים אל תוך צינור, אשר יושפרצו אל עבר מקור השריפה ויכוונו על ידי האדם המחזיק בצינור. עשרות שנים מאוחר יותר, מערכת זו שודרגה עוד ועוד עד שהצינורות היו ארוכים מספיק בשביל לשפר את הטווח שלהם, והמכשיר עצמו הפך מידני למופעל על ידי מדחסים.

 

תחילתה של הכבאית

הכבאית התחילה כמעין עגלה אשר הכילה דליים עם מים, צינורות וציוד נוסף. במקרים מסויימים העגלה הייתה מובלת על ידי סוסים, או שהכבאי היה דוחף את העגלה אל עבר מקור האש. עם הזמן, היא הפכה לגדולה יותר, מונעת על ידי קיטור, ומסוגלת להגיע אל מקור האש מהר יותר, בזמן שהיא מכילה יותר ציוד.

 

מערכות כיבוי האש כיום

כיום, תודות להתפתחות הטכנולוגיה, ישנן מערכות חכמות וייעילות עבור כיבוי אש, וחלקן הגדול הפכו תנאי חובה לקבלת האישורים הרלוונטיים מהמדינה בתהליך בניית מבנים, וגם בישראל. אילו מערכות כיבוי אש קיימות היום?

מערכות כיבוי אש

מערכת ספרינלקרים

על פי התקן הישראלי תקן 1596, חובה להתקין מערכת ספרינקלרים בכל מבנה מגורים חדש או קיים. גם מבנה שעובר פרויקט תמ״א מחויב בהתקנת מערכת זו. לפי החוק, מערכת כיבוי אש תאושר רק אם היא הותקנה על ידי קבלני ספרינקלרים מנוסים כמו חברת מנע אש, שכן בלי גורם מוסמך – ההתקנה לא תיחשב כחוקית והמבנה לא יקבל את האישורים הרלוונטיים.

 

מערכות כיבוי אש בקצף

עבור אזורים בהם יש סיכון גבוה שריפות, לצד גורמים דליקים, כמו מחסנים ואזורי תעשייה שונים, ישנה חובה להתקין מערכת כיבוי אש בקצף אשר עומדת בתקן 71568 חלק 4. מדובר במערכת שהיא מערכת ספרינקלרים רטובה המשלבת מים וקצף, ומשמשת לכיבוי של אש מסיבית ובדרגות גבוהות.

 

כיבוי אש אוטומטי בלוחות חשמל

לוחות חשמל מטבעם מחזיקים ברמות גבוהות של מתח חשמלי, מה שגורם להם להיות מקור מסוכן ונפיץ מאוד להתפרצות של אש. עבורם, נוצרו מערכות אוטומטיות לגילוי וכיבוי שריפות בלוחות חשמל – שימוש במיכל כיבוי אוטומטי עם גז, ושימוש במיכל כיבוי מסוג אורסון. שניהם מופעלים באופן אוטומטי ומסוגלים להשתלט על השריפה לפני שהיא יוצאת מאזור ארון החשמל.

 

לסיכום

ישנן מערכות רבות אשר משומשות כיום לכיבוי אש, חלקן חובה להתקנה כחלק מהחוק בישראל במבנה חדש, בין אם הוא פרטי, ציבורי, משמש עבור אחסנה או כל שימוש אחר. בעזרת חברת מנע אש, תוכלו לקבל ייעוץ אשר יעזור לכם להבין אילו מערכות אתם מחוייבים להתקין, ולקבל התקנה מגורם מוסמך על פי החוק.

מערכות כיבוי אש

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
לחיצת יד
השקעות
דירה באשדוד – למה זו השקעה מצוינת לצעירים  

אין ספק שבארץ תחום ההשקעה הבטוח והפופולרי ביותר הינו השקעה בנדל"ן. עם אוכלוסיה שגדלה וביקוש אדיר לנכסי מגורים, קשה מאוד לטעות עם השקעה כזאת. אם כי צריך להחליט נכון, איפה

מתנות יודאיקה
כללי
5 רעיונות למתנות יודאיקה מקוריות לכל המשפחה

יודאיקה היא שם כולל שניתן לכל החפצים שקשורים ליהדות ולדת היהודית. חפצי יודאיקה נמצאים בשימוש של העם היהודי כבר מעל לאלפיים שנה, וגם כיום אנשים רבים משתמשים בפרטי יודאיקה רבים