מהי “המלכודת” הנפוצה ביותר בעת הענקת דירה במתנה?

מי מאיתנו לא אוהב לקבל ולתת מתנות – המתנות מראות חיבה, אהבה ופעמים רבות היא משמעותיות מאוד, גם במישור הכלכלי וגם במישור הרגשי.

כך הדבר גם במסירת דירה במתנה, מחווה משמעותית מאוד, בייחוד שדירה היא משאב נדיר בשוק המקרקעין היום.

כל עסקה במקרקעין כפופה למערכת דינים רחבה – דיני החוזים, דיני המקרקעין, דיני הקניין ועוד. כאשר מדובר בעסקאות מקרקעין שנעשו ללא תמורה, כלומר במתנה גם חלים דינים נוספים – דיני המתנה שמוגדרים בחוק הייעודי הישראלי של חוק המתנה.

 

מהי מתנה?

מתנה לפי חוק המתנה היא הקנייה דבר מה ללא תמורה כאשר ישנה הסכמה שהדבר ניתן במתנה. כאשר ניתנת מתנה, משום שאין תמורה, המשפט הישראלי דורש יסוד חזק של כוונה להעניק את המתנה תוך בירור האם שני הצדדים ידעו ההענקה של המוצר בתור מתנה.

זאת על מנת למנוע מצבים שבהם לא התכוונו להעניק דבר מה כמתנה והוא הוענק, בייחוד כאשר התפישה המשפטית היא שמשום שההסתמכות של מקבל המתנה נמוכה (שכן הוא קיבל אותה בחינם) יסוד הכוונה של נותן המתנה צריך להיות חזק – שכן הוא רק נותן ולא מקבל.

 

דירת מתנה

כאשר ניתנות דירות במתנה, לעיתים עולים כל מיני חששות, שיכולים להיות קשורים ליסוד ההסכמה, הכשירות המשפטית ועשיית עושר שלא כדיו. כל אחד מהם משמעותי ובסיטואציות שהשאלות הללו מתעוררות המערכת המשפטית חשדנית במיוחד.

 

הסכמה בזקנה

כאשר ניתנת מתנה לילד או נכד ונותן המתנה הוא מבוגר, עולה חשש מסוים, שיש להפריך שהמתנה ניתנה תוך הסכמה אמיתית ולא ניצול או מרמה של נותן המתנה בעקבות קשיי ההבנה שלו שנובעים מן הזקנה או החולי.

ישנן כל מיני דרכים להוכיח, במידה והמתנה ניתנה בצלילות מלאה, כדאי להביא דוח רפואי שמציין זאת לפי חתימה על חוזה המתנה – על מנת להסיר כל ספק שמדובר בניצול. לצערנו ישנם מצבים רבים של ניצול וזוהי תופעה שהמערכת מנסה למגר.

 

הכשירות המשפטית

בדומה ליסוד ההסכמה, במידה ומעניק המתנה מבוגר ועולות שאלות באשר לצלילותו, כדאי להוכיח שהוא הבין וידע את פרטי העסקה בדיוק. במידה ומעניק המתנה לא ידע דברים בסיסיים יחסית על ההענקה – בית המשפט יכול לפסול אותה מן הטעמים הללו, בייחוד כאשר מדובר במהלכים יקרים כמו עסקאות מקרקעין.

 

מקרים אחרים של מרמה

במצבים אחרים, כאשר אדם מצוי בשלב של גבייה משפטית, כלומר, שמגיעים אנשים רבים שחייבים להם כסף והמערכת המשפטית מחלקת את הכספים, עולה חשש שיינתנו מתנות על מנת להקטין את סך הנכסים שניתן לפדות מהם את החובות.

למשל, במידה ואדם הוא בעל חוב, על מנת לפדות את החובות הוא יכול למכור שתי דירות, אם הוא מעניק אותן במתנה – לא יהיה לו ממה לפדות את החובות, לכן אלו יהיו מתנות חשודות שבית המשפט עלול לפסול לחלוטין.

 

קניית דירה

תוכן עניינים
אהבתם את מה שקראתם ? ספרו לחברים
כתבות נוספות שעלולות לעניין אתכם
עובד תלוי ועובד בגובה
בעלי מקצוע
האם צריך תעודה לעבודה בגובה

זוכרים איך בתור ילדים בני 14 ו-15 טיפסתם על מבנים גבוהים בתנועת הנוער הצופים או הנוער העובד? כפתתם כפיתות, קשרתם קשרים, שמתם קסדה על הראש, קשרתם את עצמכם בחבל אל

מטבעות ושעון
הלוואות
למה מומלץ לבצע איחוד הלוואות

אחד האתגרים המרכזיים ביותר בסדר היום המודרני הוא ניהול המצב הכלכלי. במקרים רבים, נדרשת עזרה חיצונית בדמות הלוואה, המונעת נזק מיידי. אך מה עושים כאשר הלוואה גוררת הלוואה, ובלי לשים